klasa 1/6

25.06.2020

Z okazji Zakończenia Roku Szkolnego podaję dwie gry – zabawy muzyczne:

– Gra Incredibox – Polega na przeciąganiu piktogramów poszczególnych partii wokalnych na postacie zespołu i słuchaniu efektu zespołowego.
https://www.incredibox.com/demo/
– Grę-układankę muzyczną
http://www.flashmusicgames.com/notepair.html

Wszystkim uczniom życzę wspaniałych i udanych wakacji! 

Pozdrawiam serdecznie Paulina Wójcik

24.06.2020

 Przeczytaj na stronie 103 o interwale kwinty czystej
– posłuchaj jak brzmi interwał kwinty czystej
https://drive.google.com/file/d/1vaNISaczNXHPDw1t4kZDm8953CDoLmmw/view?usp=sharing
– wykonaj zadanie 1 na stronie 103

Dla chętnych:
– Rozwiąż rebusy ze znakami chromatycznymi
https://drive.google.com/file/d/10yXNlpGY8l_jdyLLMtk9yzdARm0WN4ey/view?usp=sharing
 – Polecam aplikację do zabawy muzyką Girl talk in the box

Można tu ingerować w odtwarzany utwór zmieniając tempo, kolejność beatów, zapętlając, mieszając itd.
http://girltalkinabox.playlistmachinery.com/index.html

17.06.2020

– Przeczytaj o kasowniku na stronie 102 w książce i wykonaj zad. 7 str. 102
– Obejrzyj filmik o kasowniku

https://youtu.be/1uh1LFEpCWo
– Rozwiąż rebusy ze znakami chromatycznymi
https://drive.google.com/file/d/1I32WPFhpgM3a92kJ_rcQKHR4I0ZEmlvU/view?usp=sharing

– Polecam Zabawę – układanie melodii z kwadracików.
Są do dyspozycji różne barwy instrumentów. Po ułożeniu melodii (na ucho lub z nut) opcja zapisu projektu oferuje m.in. link do projektu, który uczeń przesyła nauczycielowi (bardzo chętnie obejrzę projekty).
Uwaga: może być potrzebna instalacja wtyczki Flash Player
https://musiclab.chromeexperiments.com/Song-Maker/

15.06.2020

– Przeczytaj o bemolu na stronie 102 w książce
– Wykonaj zadanie 4, 5 i 6  (nie trzeba przysyłać nagrania śpiewu) ze strony 102 w książce.
– Obejrzyj filmik o bemolu
Filmik o bemolu
https://youtu.be/byew6Pjvbho

– Dla chętnych -ułóż własną melodyjkę w grze  (Pierwsza gra – Compose music)
http://artsalive.ca/en/mus/activitiesgames/

Krzyżyk, bemol i kasownik to znaki chromatyczne (inaczej przygodne).

 – Przeczytaj na stronie 101 w książce o jednym ze znaków chromatycznych – krzyżyku.
 – Obejrzyj filmik o krzyżyku
https://youtu.be/tvkTK29fP0w
– Wykonaj zadanie 1 i 2 w książce na stronie 101.
– Dla chętnych polecam grę  Creating Music
http://www.creatingmusic.com
poniżej opis gry:
Polega ona na porównywaniu dwóch krótkich fraz muzycznych i zadecydowanie czy są identyczne, czy nie.Klikamy na baloniki, aby odsłuchać melodie, w odpowiedzi klikamy na dwie ikonki – ,,same”kiedy melodie są takie same, ,,different” gdy się różnią.

– polecam także portal z grami muzycznymi:
https://nauczycielemuzyki.wordpress.com/blog/zasoby/musicplay/

10.06.2020 r.

 Zbuduj sekundy wielkie i małe –  zadanie 3 str. 98 – (podpowiedź do tego zadania jest na stronie 97 w żółtej ramce)

– Na podstawie nagrania uzupełnij zadanie 7 na stronie 109 w książce

https://drive.google.com/file/d/1HYslsONbm1sD8nesbLVQ7MhdvkPxq-Cp/view?usp=sharing

– Posłuchaj utworu:
https://youtu.be/SoteyAXuEKY
 Jaki ma on charakter? Z czym Ci się kojarzy? Narysuj do niego obrazek

6.06.2020 r.

– Wykonaj zad. 1 C, D str.97/98
– Na podstawie nagrania uzupełnij zadanie słuchowe zad. 4 str. 98
każdy przykład usłyszysz dwa razy –
pierwszy raz melodycznie (dźwięki zagrane jeden po drugim)
drugi raz harmonicznie (dźwięki zagrane na równocześnie)
https://drive.google.com/file/d/1IXzmVx96XKBvH6rl9uE7B1XX2K-ZZL2L/view?usp=sharing
– Zadanie dla chętnych – zad. 11 str. 109 – skomponuj własne zakończenie podanej melodii.
Możesz dodać oznaczenie tempa, dynamiki, artykulacji, a także ułożyć do niej słowa.

1.06.2020 r.

Interwał sekundy małej i wielkiej – ćwiczenia
 – Posłuchaj piosenki o sekundach (tekst i nuty w podręczniku na stronie 98)
Spróbuj zaśpiewać piosenkę z pomocą nagrania a następnie zaznacz w piosence sekundy małe (2>) oraz sekundy wielkie (2)
https://drive.google.com/file/d/1BY9SQR9QClvfGjRBzrU8VQ_0l7mKRhDG/view?usp=sharing
– Na podstawie nagrania zapisz łańcuszek dźwięków od dźwięku c górne (c 2)
 (same wysokości, bez rytmu. Uwaga – mogą pojawić się trójdźwięki!) – zad. 5 str. 98

https://drive.google.com/file/d/1z-n4nwCs9bGKJYwE3LijNKzOjQ8WZtwi/view?usp=sharing

– Dla chętnych: rozwiąż krzyżówkę

https://drive.google.com/file/d/1dJBNQbANUhbBgQOJdS9O78nRHdMjUa2Q/view?usp=sharing

27.05.2020 r.

WPROWADZENIE INTERWAŁU SEKUNDY 
– Przeczytaj w książce na stronie 97 o interwale sekundy małej i wielkiej
– Posłuchaj jak brzmi sekunda mała i wielka (będą zagrane melodycznie -czyli dwa dźwięki po kolei, a potem harmonicznie – czyli dwa dźwięki zagrane równocześnie):

Sekunda mała (brzmi smutno, jest to melodia ,,Amen” w kościele, lub zakończenia gamy C-dur, ,,brzęczące” brzmienie):
https://drive.google.com/open?id=1DkO3KA4rdWdQNMAvheReAySqRs5V9UsY

Sekunda wielka (ma łagodniejsze, weselsze brzmienie, sekundą wielką rozpoczyna się melodia ,,Happy birthday to you” lub początek gamy C-dur)
https://drive.google.com/open?id=1quS8TpWnJiVlx3mcdQ9uVhRt5GjS4OMo

– wykonaj zadanie 1 B str. 97
 – dla chętnych do obejrzenia bajka muzyczna:
https://drive.google.com/open?id=1y3e1jTCdDiKAyQdmBdLofllyKyK6TeUd

25.05.2020 r.

PRYMA I OKTAWA – UTRWALENIE

 – Na podstawie nagrania wykonaj ćwiczenie słuchowe z podręcznika – zad. 6 str. 92
https://drive.google.com/open?id=1wR2mngAyiu3E241F7OElwPmoGtCBOeeN
 Wykonaj kartę pracy:
– https://drive.google.com/open?id=11w-ZY_oK1CVIcj3YgTBpkYhEyBmKYjOb

– Posłuchaj piosenki. Które słowa nie zgadzają się z wyświetlonym rysunkiem?
https://youtu.be/hIdfxXctgrs

20.05.2020, 21.05.2020 r.

PRYMA I OKTAWA – ĆWICZENIA
 – Posłuchaj piosenki o prymie i oktawie (nuty i tekst znajdują się w  podręczniku na str. 92), spróbuj ją zaśpiewać z pomocą nagrania.
https://drive.google.com/open?id=1npWBHtfbutExfWujU56cLUdLdZqoHUxf

– Zaznacz w piosence wszystkie prymy i oktawy (kółkiem lub klamerką) i podpisz je cyfrą 1 lub 8

– Obejrzyj bajkę muzyczną i narysuj do niej ilustrację:  https://youtu.be/JcF0PDdcP0s

18.05.2020 r.

Pryma i oktawa-ćwiczenia – Na podstawie nagrania wykonaj zadanie 5 str. 92 w książce
https://drive.google.com/open?id=1aOgxvuJpmZ8O2kKKGxc2GWyvA4jDVMc4
 – Wykonaj wykreślankę – zad. 7 str. 92
 – Do obejrzenia:
wierszo-bajki o orkiestrze i instrumentach:
https://youtu.be/AQt2aGNOmfs

13.05.2020 r.

PRYMA i OKTAWA – Wprowadzenie

– Przeczytaj w książce na stronie 91 o interwale prymy o oktawy
– Posłuchaj jak brzmi pryma i oktawa:

Pryma: https://drive.google.com/open?id=1Z9IgtcrVe8w_452UlK5yAZQ74cYjnFq_
Oktawa: https://drive.google.com/open?id=1vC3TmwY1XD9k22lqsQuPUQuPtwQ1Ndik

– zaśpiewaj piosenki które zawierają te interwały (,,Wyszły w pole kurki trzy”- interwał prymy, ,,Cztery mile za Warszawką” – interwał oktawy) – tekst i nuty znajdują się w książce na stronie 91, nagrania poniżej.
Jeśli chcesz, możesz narysować obrazek do wybranej piosenki.
Wyszły w pole kurki trzy:
https://drive.google.com/open?id=1fx3JyuspZzZ3CjrSMxbXB6by5cxTsmKn
Cztery mile nad Warszawką:https://drive.google.com/open?id=1ODWCNH0kkoG3o6YY0MWxN0NChsmIRQyk
– wykonaj zadanie :
https://drive.google.com/open?id=17ZYJV-OVYc7rb3BdvcQ6nQzhNQo3ZTeR

11.05.2020 r.

Forma AB

– Przeczytaj w książce na stronie 96 o formie utworu AB 
– Posłuchaj nagrania piosenki w formie AB ,,Piosenka na dwa i trzy” (tekst i nuty na stronie 96), spróbuj ją zaśpiewać razem z nagraniem, a następnie narysuj w książce obrazki do obu części tej piosenki (zad.2 str 96)
https://drive.google.com/open?id=1hKiTOsSWnrVJmtzpcyFXsZD-fIk-rm4a
– Przeczytaj materiał o FORMIE MUZYCZNEJ i odpowiedz na pytanie zawarte na ostatniej stronie:
https://drive.google.com/open?id=1oP9CennUDGiqva0nI5Q-yxUrw-E2v4p8

7.05.2020 r.

– Książka, Str 96 zad.3 – na podstawie nagrania wybierz właściwą melodyjkę
https://drive.google.com/open?id=1-ZvpHbzxAb-q-bru2knzWiiKUQulzZmx

– Książka, Str. 86 zad. 4 – na podstawie nagrania zapisz łańcuszek dźwięków (same wysokości, bez rytmu) od dźwięku ,,e” (na pierwszej linii) w kluczu wiolinowym. 
https://drive.google.com/open?id=1b905KJO5NI1mHhXbVojA90G7rGiuJTvP
– Bajka Muzyczna:
https://youtu.be/st6OrfDZarw
Jakie instrumenty występują w bajce?

4.05.2020 r.

-Przeczytaj o trójdźwiękach:
Trójdźwięki mogą być zapisane melodycznie lub harmonicznie:https://drive.google.com/open?id=1pzcEvP1cskhITnsHvqeK4l1HkHldV2G8
posłuchaj jak brzmią:
https://drive.google.com/open?id=17ybRnyBmtdIB3hqR3aBtKEunNNByMsgX
UWAGA! – To NIE SĄ trójdźwięki:
https://drive.google.com/open?id=1IjWz_94TQ3tXnQ90GYScgmz84NiFfo7v

– Na podstawie nagrania uzupełnij zapis dyktanda melodyczno-rytmicznego:
https://drive.google.com/open?id=1768rAiRlCoklS0nww9-Pq8mcDKoQb4Da
https://drive.google.com/open?id=1M_wrim44dIU2MLquh187BhSMulI6NATe

Polecam nowo powstałą aplikację zawierającą wiadomości teoretyczne z kształcenia słuchu dla uczniów szkoły muzycznej I stopnia (wyłącznie na telefony typu android)
https://play.google.com/store/apps/details?id=io.kodular.konta.ala1&fbclid=IwAR0tuqdQUebcV-MXi1Z_lB1WeFP-QVtwEMEyibFLyTtQLUHKXlBfn-vbrvs

29.04.2020 r.

Ćwiczenia słuchowe: 

– Podręcznik str. 88 zad 3
Na podstawie poniższego nagrania zaznacz właściwą melodię.
https://drive.google.com/open?id=1hXvvvnoge5o2uxts8d05qOjzfSC-W-Ie

-Podręcznik str. 88 zad. 5
Posłuchaj podanych poniżej utworów, zaznacz + lub O oraz narysuj do nich obrazki.A https://youtu.be/wNIOpr2o2vM
https://youtu.be/5hnLbHwoW5o

27.04.2020

Utrwalenie trójdźwięków: ćwiczenia w rozpoznawaniu i budowie
– Na podstawie podanego poniżej nagrania uzupełnij zadanie nr 2 na stronie 88 w podręczniku:
https://drive.google.com/open?id=1tWNWoUbCvfywxjZ_jlNkvGthhwM4KEnw

– wykonaj kartę pracy:
https://drive.google.com/open?id=1JiU3KerEFuT2Pht9ABUFDzHEsLuQiBb9

– dla chętnych rebusy:
https://drive.google.com/open?id=127B4PiaMTvEsA-Toox5TOHsIcHU-ABQg

21.04.2020 r.

1. Posłuchaj piosenki Bociek (Śpiewnik dla dzieci, Z. Noskowski/M. Konopnicka)
https://youtu.be/4xZhFLrG0B8
spróbuj zaśpiewać przy pomocy nagrania.
Tekst piosenki:
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/konopnicka-bocian.html
Jaki nastrój ma piosenka? Jeśli chcesz, możesz narysować obrazek do niej.
Nuty do piosenki:
https://drive.google.com/open?id=17kPNLiywqXQ0_So_lRzr-_a7Pd3m_Apk

2. Usłyszysz trzy trójdźwięki, zagrane najpierw melodycznie (dźwięki zagrane po kolei), a potem harmonicznie (dźwięki zagrane na raz).
Napisz za pomocą oznaczeń ( + i O) który z nich był dur + (wesoły), a który moll O (smutny)

https://drive.google.com/open?id=1Ll67JEnL0HClJKRn7MA2BIuz2n5vwPA3

20.04.2020 r.

Trójdźwięk dur i moll

– Przeczytaj w Książce na stronie 87 o trójdźwiękach, a następnie posłuchaj poniższego nagrania trójdźwięku dur i moll. https://drive.google.com/open?id=1cuYtlipou2DAWasF-2qbqMBGR6oEVsxs

– Wykonaj w książce na stronie 87 zadanie 1. A,B,C.

– Dla chętnych do obejrzenia BAJKA MUZYCZNA:
https://youtu.be/TWWcWhko4yw

14.04.2020 r.

Wprowadzenie trójdźwięku:
Przeczytaj o budowie trójdźwięku
https://drive.google.com/open?id=1sdBUR5w90TA4JjHaBKv_AZFEtY7J2EnE

– książka str. 86 – przeczytaj o trójdźwięku, wykonaj zad.1 
– wykonaj kartę pracy:https://drive.google.com/open?id=15OzOtPknFGtEFKpgS4mL3L3j44yjXCny

9.04.2020 r.

Utrwalenie repetycji:

Rozwiąż krzyżówkę, wyjaśnij hasło.
https://drive.google.com/open?id=14fcrsRvJS-t4E1gdRC7J_UApyu-V0Wmx

Zaśpiewaj trzecią i czwartą linijkę  nazwami literowymi oraz solmizacją. W miarę możliwości wyślij nagranie. Osoby, które nie mają takiej możliwości, mogą zaliczyć zadanie po powrocie do szkoły. https://drive.google.com/open?id=1GJp9ep3NLYL_wSmcYXJ7muPeO0eitCVE

6.04.2020 r.

1. Utrwalenie elementów muzyki- tempo i artykulacja.
 Wypełnij kartę pracy:

https://drive.google.com/open?id=18HZpgIadlZd8pPxzgAqPHO4gO2XjA8QS

2. Zagraj w dowolną grę muzyczną w programie C-dur (dla chętnych, nie wymagam przesyłania wyników)

http://www.cdur.pl/Gry

Program ten warto udostępnić wszystkim klasom, z zastrzeżeniem że może się on niestety nie każdemu otwierać (zależy to od używanego sprzętu oraz wersji przeglądarki).

31.03.2020 r.

-Usłyszysz pięć przykładów słuchowych. Który z nich to półton?
https://drive.google.com/open?id=17XvupfQntFAFfKgPZ_VZhGclN9Goy_Lw

– Utrwalenie elementów muzyki- dynamika.
Wypełnij kartę pracy https://drive.google.com/open?id=163j8AHNEgQOrxAJJUu1aZUPAaWYpzqAd

30.03.2020

Dyktando melodyczno – rytmiczne:

1. Na podstawie nagrania, uzupełnij zapis dyktanda.

https://drive.google.com/open?id=1QuGoZMy52l0eiNrLMjiI2-4o6s6HXzXG

https://drive.google.com/open?id=1U1hc2rde1Pi247QBjTGHOC82MLzQGG0n

2. Uzupełnij kartę pracy – Muzyczne zagadki

https://drive.google.com/open?id=15QWjtiejEZpmo598ReKrVc-pr8Kq2Ufg

26.03.2020 r.

Proszę kliknąć na link:

https://drive.google.com/open?id=1IlIwQoKxL2LFpJmgK3lvcmWwz-zLourD

Polecenia do wszystkich zadań napisane są na kartach pracy. Będę na bieżąco umieszczać materiały na dysku.

Proszę obejrzeć film:

Fantazja 2000 film z wytwórni Walta Disneya z 1999 r. Kontynuacja przeboju Fantazja z 1940 roku. Zbiór krótkich nowelek ze znanymi utworami muzyki poważnej w tle. https://www.cda.pl/video/415497702

Pozdrawiam

Paulina Wójcik