klasa 5/6

23.05.2020 r.

Dzień dobry Wszystkim!!!

Niektórzy nie odesłali mi jeszcze swoich sprawdzianów. Bardzo proszę o uzupełnienie i usprawiedliwienie opóźnienia. Dzisiaj proszę, abyście nauczyli się śpiewać wybraną gamę mollową z czterema znakami przy kluczu oraz jej triadę, nagrali mi wykonanie i przesłali na maila. Gamę śpiewamy w odmianie harmonicznej oraz melodycznej. Czekam na Wasze nagrania do 26.05.20.

Pozdrawiam serdecznie!!!

20.05.2020 r.

Rozwiąż poniższe zadania na pięciolinii.

  1. Zbuduj interwały złożone w kluczu basowym od dźwięku C (wielkiego) od 9 małej do 15 tylko w górę.
  2. Zbuduj wszystkie trójdźwięki w górę, od dźwięku g1- dźwięk g1 jest zawsze dolną nutą. Podpisz składniki trójdźwięków oraz pod spodem ich tonacje. Piszemy też trójdźwięki zwiększone i zmniejszone.
  3. Zbuduj D7 w postaci zasadniczej od dźwięków d1, f1 oraz h1 w górę. Podpisz składniki czterodźwięków i rozwiąż na tonikę. Określ tonację w której się rozwiązała.
  4. Wymyśl czterotaktowy temat rytmiczny w metrum trzy czwarte. W temacie musisz użyć co najmniej 4 grup szesnastkowych oraz jednej wartości z kropką. Następnie przepisz ten rytm w metrum sześć ósmych. Pamiętaj o prawidłowym łączeniu wartości rytmicznych.

Powodzenia!!!

Na wasze prace czekam do jutra, do godziny 14.00. Bardzo proszę w tytule podać swoje imię i nazwisko. W razie problemów proszę dzwonić: 692054030.

15.05.2020 r.

Dzień dobry

Na prośbę Waszą i Waszych rodziców przenoszę sprawdzian na poniedziałek 18.05.2020. Na sprawdzianie będą zagadnienia dotyczące interwałów złożonych, budowy trójdźwięków (w przewrotach też), prawidłowego grupowania wartości rytmicznych. Wszystkie te zagadnienia były przerobione i możecie je znaleźć w „Naszej muzyce”. Czekam również na Wasze zaległe zadania.

15.05.2020 r.

Witam bardzo serdecznie!!!

Ostatnio dostaliście zadania, które w tej, bądź w podobnej formie wystąpią jutro na sprawdzianie. Mam nadzieję, że nie mieliście kłopotów i wszystko jest dla Was jasne.

W razie jakichkolwiek pytań proszę pisać bądź dzwonić.

Do jutra.

8.05.2020 r.

Dzień dobry!!! W ramach utrwalenia poznanego materiału bardzo proszę o wykonanie zadań ze strony 96 „Naszej muzyki”, z wyjątkiem zadania 2 (dominanta septymowa). Potraktujecie to zadanie jako trening przed sprawdzianem, który zostanie wam przesłany w przyszły piątek. Podobne zadania były już przez Was wykonywane, więc myślę, że nie sprawią większych problemów. Zadanie dla chętnych- ćw. 1, str. 97. Czekam na Wasze prace do środy, 14.05.

Pozdrawiam serdecznie

7.05.2020 r.

Witam Wszystkich bardzo serdecznie. Dzisiaj poznamy sobie nową gamę- gamę f- moll. Zapis tej gamy znajdziecie w „Naszej muzyce na stronie” 82. Przepiszcie sobie tą gamę do zeszytu (tylko odmiany harmoniczną i melodyczną), zaznaczcie półtony, 2<, tetrachordy oraz stopnie gamy. Przepisujemy również triadę i podpisujemy trójdźwięki. Następnie spróbujcie nauczyć się śpiewać tej gamy i triady nazwami literowymi dźwięków. W ćwiczeniach rozwiązujemy zadanie nr 2. Na Wasze prace czekam do 11.05. Pozdrawiam serdecznie.

30.04.2020 r.

Dzień dobry Wszystkim!!!

Z racji zbliżających się świąt i długiego weekendu nie zadaję dziś żadnych „nowości”. Proszę natomiast o przesyłanie mi wszystkich możliwych zaległości w jak najszybszym terminie. Pozdrawiam Wszystkich bardzo serdecznie.

29.04.2020 r.

Witam bardzo serdecznie!!!

Dzisiaj proszę abyście otworzyli ćwiczenia „Nasza muzyka” na stronie 113. Jest tam opisane, co to jest transpozycja. Transpozycja, to nic innego jak przeniesienie melodii z jednej tonacji do innej. Macie to pokazane na przykładzie znanej przez Was piosenki „Kurki trzy”. Proszę o uzupełnienie zadania pierwszego na tej stronie. W razie jakichkolwiek problemów proszę pisać.

Czekam na Wasze zadania do poniedziałku 04.05.

Pozdrawiam

25.04.2020 r.

Dzień dobry Wszystkim!!! Dzisiaj czas na ćwiczenia z zakresu rozpoznawania interwałów bądź trójdźwięków. Przygotowałam dla was zestaw zadań. Otwórzcie zeszyty i do dzieła! Na zdjęcia waszych prac czekam do wtorku 28.04.20.

https://drive.google.com/file/d/1WcZySD7_0ltYn-3_vkgyOlsUUPQlWK7T/view?usp=sharing_eil&ts=5ea14cb3

Narysuj w zeszycie 20 pustych taktów.  Usłyszysz 10 interwałów złożonych (od 9>- 15) granych w różny sposób oraz 10 trójdźwięków w postaciach zasadniczych oraz przewrotach. W puste takty wpisujesz odgadnięte współbrzmienia. Powodzenia!!!

21.04.2020 r.

Witam Wszystkich bardzo serdecznie!!! Ostatnio dostaliście do napisania dyktando melodyczne. Jeżeli ktoś ma problem z otworzeniem melodii, proszę pisać na maila, prześlę je indywidualnie. Dziś będą tematy taneczne bądź historyczne. Na Wasze prace zadane dzisiaj czekam tydzień, czyli do 28.04.20. Pozdrawiam serdecznie.

😊😊😊

Przeczytajcie informacje na temat zabytków polskiego średniowiecza („Nasza muzyka” str. 55 oraz 57). W zeszycie proszę zrobić krótką notatkę na ich temat. Każdą z tych pieśni pewnie znacie doskonale, z zajęć wokalnych, ale w ramach przypomnienia proszę posłuchać ich na dowolnej stronie internetowej. W ramach zadania, wybieramy sobie jedną z nich, która Wam się najbardziej podoba i napiszcie dosłownie w dwóch zdaniach, dlaczego.

15.04.2020 r.

Dzień dobry Wszystkim!!! Mam dla Was nowe zadania. Pomyślałam, że mamy świetny dzień, do rozwiązywania zadań słuchowych. Zadania piszemy w zeszytach. Przykłady melodyczne słuchacie tyle razy ile potrzebujecie. Dla każdej grupy przygotowałam, mam nadzieję, coś fajnego. Jeśli wystąpi jakikolwiek problem proszę do mnie pisać.  Czekam na zdjęcia Waszych prac do 22.04.2020.

Wysłuchajcie melodii podanej w załączniku. Myślę, że wam się podoba. Waszym zadaniem jest zapisanie jej w tonacji G – dur, zaczynając od dźwięku d3. Podpowiadam, że są to cztery takty w metrum trzy – czwarte. Całość kończy się na g2. Powodzenia!!!

zał.:
https://drive.google.com/file/d/1J2rh-sc9MKYGxG8yniz7xj2fHtPsWnUw/view?ts=5e970fc8

02.04.2020 r.

Dzień dobry Wszystkim. Mam dla Was kolejne zadania.

Dźwięki enharmonicznie równoważne- podwójne znaki chromatyczne- ten temat znajduje się na stronie 72 w „Naszej muzyce”. To zagadnienie już wstępnie kiedyś tłumaczyłam Wam na lekcji, więc na pewno pamiętacie, ale w ramach utrwalenia bardzo proszę o przeczytanie regułki i zrobienie króciutkiej notatki w zeszycie na ten temat. Ci z Was, którzy nie zrobili zadania 1 i 2 ze strony 72 uzupełniają braki. Przypominam, że tylko jeden dźwięk ma 2 nazwy. Reszta ma ich trzy.

Bardzo Was przepraszam, ponieważ wczoraj miałam wysłać tą wiadomość. Niestety miałam kłopoty z Internetem, spowodowane obciążeniem serwerów. Rozumiem, że mogą nastąpić takie problemy i u Was.

 Na zdjęcia dzisiejszych zadań czekam do poniedziałku wieczór. Pozdrawiam Was serdecznie i życzę dużo zdrowia. Zabagło Aleksandra. 😊 

31.03.2020 r.

Witam serdecznie wszystkich moich uczniów!

W ubiegłym tygodniu dostaliście listę zadań do wykonania.
Było ich dosyć sporo. Zadania, które miały być do wykonania w ćwiczeniach
proszę sobie powolutku uzupełniać, sprawdzę je jak spotkamy się już w szkole.

Gamy i triady- uczymy się śpiewać, po powrocie na
„normalne” zajęcia będziecie je śpiewać na oceny oraz napiszecie krótką
kartkówkę ze znajomości budowy tych gam.

Ćwiczenia z interwałów/ trójdźwięków/ dominanty septymowej
należy zapisać w zeszycie, zrobić zdjęcie i przesłać na mojego szkolnego maila z
nazwiskiem i imieniem ucznia, do końca tego tygodnia.

Zachęcam do ćwiczeń słuchowych, w miarę możliwości,
korzystając z różnych stron internetowych.

Bardzo proszę o sprawdzanie strony internetowej naszej
szkoły, ponieważ jutro pojawią się kolejne ćwiczenia.

Pozdrawiam Was serdecznie. Aleksandra Zabagło.

27.03.2020 r.

Uzupełnić podręcznik ćwiczeń do strony 80 włącznie – uzupełniamy zadania tylko teoretyczne (nie słuchowe).

Utrwalamy wszystkie poznane gamy i ich triady do pięciu znaków przy kluczu, z wyjątkiem f – moll. Śpiewamy te tonacje – gamy mollowe tylko w odmianie harmonicznej i melodycznej.

Ćwiczymy pisownie interwałów w kluczu basowym: piszemy wszystkie interwały od 1 do 15 w górę w tonacji E – dur od dźwięku e (małego) od każdego stopnia gamy oraz w tonacji cis – moll od cis1 w dół.